0

Vejen til god akustik – De tre trin

Forskellige lyde har forskellig effekt på os alle, men fælles er, at lyde påvirker os alle, og dermed også har indflydelse på vores produktivitet og trivsel på arbejdspladsen. Derfor skal vi altid huske at indrette med akustik i forhold til vores viden om, hvordan lyd og især støj påvirker menneskers sundhed, trivsel og ydeevne.

Hvordan forbedrer man akustikken?

Støj er en del af vores hverdag, den påvirker os forskelligt og kan være årsag til utilfredshed, sygdom og tab af produktivitet. Vi mærker ofte den psykologiske påvirkning i de rum vi befinder os længere tid ad gangen og det er især på arbejdspladsen. Støj kan forårsage irritation, forhøje stressniveauet og reducere vores ydeevne.

Når vi skal komme ovenstående problematik til livs, anvender vi følgende tre trin:

  1. Loftet
    For at sikre den bedst mulige akustik, så anbefaler vi, at mest muligt af loftets areal beklædes med lydabsorbenter. Loftet er altid som udgangspunkt det bedste sted at starte, da der her er mange frie m2.
  2. Væggene
    Når vi har akustikreguleret loftet, skal de bare vægge tænkes ind, her kan der opstå stående bølger, som bliver kastet imellem væggene, derfor er det vigtigt at der på to vægge, vinkelrette på hinanden monteres akustikpaneler.
  3. Skærmvægge
    I store rum, som ex kontormiljøer, daginstitutioner eller lange gange, kan støjen sænkes ved at skabe rum i rummet – skærmvægge er også velegnet til stillezoner.

Husk at nogle gange så er fordeling eller mængde ikke muligt, men der findes heldigvis så mange forskellige løsninger og muligheder, at det altid er muligt at skabe god akustik i alle typer rum.

Hvordan skaber vi de bedste rammer for mennesket og miljøet?

Vi kan styre støjen et langt stykke hen ad vejen med fysiske løsninger og ved at indrette med akustik løsninger, men vi kan også stille krav til arbejdspladsens øvrige faktorer og opnå endnu bedre resultater. Ved at kigge på nogle forskellige områder kan vi sammen med de fysiske akustikløsninger påvirke stimuleringen og opfattelsen af støj og dermed også, hvordan den påvirker os. Her kan man kigge på følgende fire punkter:

Arbejdets karakter
Hvilket arbejdsmiljø er der behov for – arbejdets art, kompleksiteten, er der flere typer opgaver der skal udføres og kræver opgavernes art koncentration

Selve støjen
Hvilket forhold har vi til støjkilden? Vi er generelt mere trygge ved de støjkilder vi forstår, og om vi oplever støjen som nødvendig

Mulighed for selv at påvirke lydmiljøet
Tænk over om der er behov for en støj-politik, er små pop-up møder tilladt ved skrivebordet, anvendelse af hovedtelefoner eller ”jeg-er-optaget” flag på skrivebordene

Forskellige personligheder
Vi er alle forskellige og oplever støjen forskelligt så tag højde for personlighederne og behov når teams sammensættes.

Men hvad skal man så vælge? Vi har udarbejdet en artikel med de forskellige produktmedier, der kan sikre bedre lydforhold hos jer. Læs den her.

envelopearrow-right