Læring tilpasset elevernes udvikling
Elever lærer forskelligt afhængigt af deres alder, erfaring og kognitive udvikling. Det, der fanger og motiverer en elev i indskolingen, er sjældent det samme, der engagerer en elev i udskolingen. Derfor er det afgørende, at undervisningsmiljøet ikke blot formidler viden, men også understøtter elevernes udviklingsniveau. Når læringsmaterialer, visuelle elementer og undervisningsformer følger elevernes progression, skabes et miljø, hvor alle får de bedste forudsætninger for at lære og fastholde ny viden.
En sammenhængende og differentieret tilgang til læring sikrer, at eleverne hele tiden bliver mødt med undervisning, der passer til deres faglige niveau. Indskolingselever har brug for en legende og visuel tilgang, mens mellemtrinnet gradvist kan arbejde med mere komplekse begreber og struktur. I udskolingen bliver det afgørende at præsentere læringsstoffet i en mere analytisk og refleksiv form, så eleverne kan fordybe sig og udvikle deres kritiske tænkning. Når undervisningen tilpasses elevernes kognitive udvikling, bliver læringen mere relevant, engagerende og motiverende.