0
Tre akustikbilleder på gangmiljø i grundskole

Frikvarteret som læringsrum

Frikvarteret er mere end et pusterum mellem timerne. Det er et læringsrum i sig selv – et sted, hvor eleverne kan bearbejde indtryk, finde ro, skabe relationer og udvikle sociale færdigheder. Når de fælles arealer uden for klasselokalet er tydeligt indrettet og visuelt afgrænset, kan de være med til at styrke både trivsel, koncentration og elevernes motivation til undervisningen.

Indemiljøer, der giver struktur, muligheder og inspiration, gør det lettere for eleverne at navigere i deres pauser og skabe mening i rummet. Det er her, de skifter gear, kobler af og samtidig lærer noget vigtigt om sig selv og fællesskabet.
Trappetabel monteret på trappe i grundskole

Frikvarteret som en aktiv del af skoledagen

De fælles områder på skolen rummer et stort potentiale for at støtte elevernes læring uden for klasselokalet. Når disse arealer indrettes med visuelle cues, aktivitetszoner og tydelig retning, bliver de en naturlig forlængelse af undervisningen.

Farvekoder, piktogrammer, legende flader og tydelige zoner hjælper eleverne med at forstå, hvad rummet kan bruges til. Det giver ro og overblik, men skaber også muligheder: plads til bevægelse, steder til fordybelse og områder til spontan leg og samarbejde.

Et velindrettet fællesareal fungerer som en tavs medspiller – en pædagogisk ramme, der støtter både lærernes arbejde og elevernes behov for at skifte mellem aktivitet og ro. Når rummet er tydeligt i sig selv, opstår der færre konflikter og mere positiv interaktion.
Læs mere om leg og læring uden for klasselokalet
Trappetabel monteret på trappe i grundskole
Gangareal på grundskole med læringsplader og gulvfolier
Få sparring til jeres fællesarealer
Vil I skabe fællesarealer, der understøtter både trivsel og læring – og som bliver en aktiv del af elevernes frikvarter? Udfyld formularen, så kontakter vi jer for en uforpligtende snak om mulighederne og inspiration til, hvordan jeres miljøer kan udvikles.

Frikvarteret som afsæt for bedre undervisning

Når eleverne bevæger sig ud af klasselokalet, skifter de ikke bare fysisk rum, men mental tilstand. Et godt frikvarter giver plads til at trække vejret, være sociale og få fornyet energi til næste undervisningsmodul. Det gør pausen til en aktiv del af læringsprocessen – ikke en afbrydelse, men et supplement.

Indemiljøer, der er indrettet med læringsunderstøttende elementer, kan hjælpe eleverne med at koble af uden at “tjekke ud”. Det kan være inspirerende vægge, interaktive tavler, små læringsspots eller visuelle elementer, som stimulerer nysgerrighed og samtale. Når eleverne mødes af et stimulerende læringsmiljø, bliver overgangen tilbage til undervisningen både lettere og mere motiverende.

Ved at investere i tydelige, æstetiske og funktionelle fællesarealer skaber skoler rammer, hvor læring, leg og trivsel hænger tæt sammen – hele dagen.
Udforsk produkter til fællesarealer
Har du brug for hjælp?
Vi gør det visuelt og sørger for, at dine tanker bliver til virkelighed
Bliv kontaktet
Gå ikke glip af noget
Hold dig opdateret på de nyeste produkter, modtag tips og tricks, og få de gode tilbud før alle andre.
envelopearrow-right